
1. mai - en tradisjon
1. Mai er en viktig dag for alle i Norge, det er det liten tvil om. Samtidig er det også offisiell åpning av mc-sesongen og tusenvis av norske mc-førere begir seg ut på tur denne datoen. Det gjorde også jeg, med meg hadde jeg matpakke og termos.
Dagen startet med noe lokal tåke og relativt lav temperatur. Yr.no hadde likevel lovet bedring utover dagen så mens jeg drakk dagens første kaffekopp planla jeg det som skulle bli dagens reisemål. Sandbekk Mølle i Degernes har vært et typisk sted jeg alltid har reist forbi uten å ta meg tid til å svinge innom. Uvisst av hvilken grunn, men det har nok dreid seg om mangel på kunnskap om stedet og hva jeg kunne forvente meg.
Uansett var stedet bestemt, matpakken ble smurt og termosen fylt opp. Tåken så også ut til å lette så jeg kom meg etter hvert av gårde.
Noe av det beste jeg vet er nettopp å ta med meg matpakke og termos og begi meg ut på tur. Det behøver ikke være på motorsykkel, men like gjerne til fots eller med bil. På en magisk måte smaker liksom maten enda bedre bare man kommer seg litt ut i naturen.
Etter passelig mange svingete omveier kom jeg til slutt frem til Sandbekk Mølle. Det viste seg at stedet har en rik historie og det har vært mølledrift der fra 1650, men dagens mølle ble bygget i 1904.

Du kan lese mer hvis du følger denne lenka Sandbekk Mølle.
Stedet egner seg svært godt som rasteplass med mange benker, grillmuligheter og generelt vakre omgivelser. Solen hadde også tittet frem og strålte nå fra en skyfri himmel. Rett og slett en perfekt dag. Den hjemmesmurte matpakken med Sigrun-brød (følg lenken til oppskriften) som jeg hadde bakt tidligere, smakte fortreffelig.

Turen gikk videre mot Halden og Rv. 21 mot Ørje. Resten av kaffen ble drukket opp på Strømsfoss som også har en rik historie. Stedet ligger langs Haldenkanalen og er vel verdt et besøk.

Kort oppsummert ble dette en perfekt tur med matpakke og termos. Nydelig vær og flotte omgivelser.
Kommentarer (0)
Ingen kommentarer ennå. Bli den første!
